Fandom

Gry paragrafowe Wiki

Gra paragrafowa

123strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Gra paragrafowa – w tradycyjnej postaci jest to książka podzielona na kilkadziesiąt - kilkaset krótkich fragmentów zwanych paragrafami. Czytelnik zaczyna lekturę od pierwszego paragrafu. Na końcu każdego z nich jest kilka możliwości dalszego rozwoju fabuły. Gra paragrafowa może mieć kilka rożnych zakończeń, w zależności od wyborów dokonanych przez czytelnika.

Najbardziej rozpowszechnione są gry paragrafowe z gatunku fantasy. Inne popularne gatunki to sci-fi, horrory, detektywistyczne i historyczne, ale zdarzają się też gry trudne do zakwalifikowania (np. Life's Lottery).

Historia Edytuj

Świat Edytuj

Argentyński pisarz Jorge Luis Borges w 1941 roku w dziele Analiza twórczości Herberta Quaina podaje przykład fikcyjnej książki, która posiada dziewięć możliwych zakończeń. Pomysł Borgesa w rzeczywistość zamienił Julio Cortázar, który w 1963 roku pisze „Grę w klasy”, którą można czytać na dwa sposoby - albo pierwszych 56 paragrafów po kolei, albo według klucza - wtedy książka ma 155 paragrafów.

Najpopularniejsze serie gier paragrafowych to Choose Your Own Adventure, Time Machine i Lone Wolf. Obecnie coraz częściej paragrafówki są dostępne w wersjach elektronicznych na takie urządzenia jak telefony czy czytniki ebooków.

Polska Edytuj

Z uwagi na trudny dostęp do źródeł, dokładne ustalenie debiutu gier paragrafowych w Polsce jest skomplikowane. W 1983 roku została wydana gra Odkrywcy nowych światów, będąca połączeniem planszówki i paragrafówki. Pierwszy stricte gamebook w Polsce to Kosmolot - podróżnik z 1985 roku, wydany na łamach czasopisma Fikcje. Za ojca gier paragrafowych w naszym kraju uważany jest Jacek Ciesielski, który w 1987 stworzył najbardziej znaną polską paragrafówkę Dreszcz oraz popularyzował samą ideę na łamach czasopism młodzieżowych.

Szczyt popularności przypada na lata 1989 - 1996, kiedy wydano ponad 25 gier, w tym wysokonakładowe serie Wojownik autostrady i Wehikuł Czasu. W kolejnych latach, wraz z pojawieniem się komputerów osobistych, klasyczne gry paragrafowe zaczęły w Polsce odchodzić w zapomnienie. W 2002 alien założył stronę internetową na temat paragrafówek, która stała się głównym źródłem informacji i ocaliła wiele autorskich gier. Renesans rozpoczął się u schyłku pierwszej dekady XXI wieku. W latach 2009-2010 planowane jest wydanie kilkunastu nowych pozycji.

Podział Edytuj

Ze względu na budowę:Edytuj

  • Gry labiryntowe To klasyczny model rozgrywki, który pochodzi jeszcze z lat siedemdziesiątych, a wiąże się zarówno z miejscem akcji (najczęściej labiryntami), jak i sposobem poruszania się po świecie gry (gracz musi rysować na bieżąco mapę, która przypomina labirynt). Postać posiada kartę ekwipunku oraz szereg opisujących go współczynników. Walki, podobnie jak w grach fabularnych, (RPG) prowadzone są za pomocą kości, najczęściej sześciościennych, a cel przygody to zdobycie określonego skarbu, bądź pokonanie głównego wroga.
  • Fabularne Tutaj na pierwszym miejscu postawiona jest sama historia, a zadaniem gracza jest opowiedzieć ją sobie w konkretny, zależny od jego wyborów, sposób. Zwykle, do pewnego stopnia, ograniczona jest też swoboda poruszania. Wprawdzie gracz może odwiedzać różne lokacje, lecz nie tworzą skomplikowanej sieci wymagającej sporządzania mapy, a dostęp do nich jest ściśle związany z danym wątkiem fabularnym. Spora rolę odgrywają też partie dialogowe, dzięki którym możemy ustalić interesujące dla nas informacje bądź zyskać sprzymierzeńców lub wrogów. Niektóre pozycje dodatkowo podzielone są jeszcze na spójnie fabularnie rozdziały i posiadają również wiele alternatywnych zakończeń.
  • Gry mieszane Swobodna eksploracja świata oparta jest na modelu labiryntowym, ale definiowana przez rozwój fabuły. Gracz przemieszcza się od lokacji do lokacji (które może swobodnie eksplorować) w miarę rozwoju fabuły. Gra mieszana to również hybryda gatunkowa np. połączenie gamebooka i gry planszowej, lub karcianej.

Ze względu na liczbę graczy:Edytuj

  • jednoosobowe
  • dwuosobowe - bardzo rzadko spotykane

Nazwa Edytuj

Do nazwania gatunku stosowanych jest kilka terminów.

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki