Fandom

Gry paragrafowe Wiki

Jak stworzyć własną grę paragrafową

123strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Zagrałeś w kilka paragrafówek i chciałbyś sam taką zrobić? To nic trudnego. Na tej stronie znajdziesz porady i przykłady, dzięki którym łatwo i szybko stworzysz swoją własną grę paragrafową.

Pomysł Edytuj

Wybór tematu gry, fabuły, bohatera, przeciwników.

Mechanika Edytuj

Wybór mechaniki gry, labiryntowa/fabularna tu się mieści.

Wielkość Edytuj

Jaka duża gra, ilu bohaterów, ile lokacji.

Lepiej będzie, jeśli twoja pierwsza paragrafówka będzie miała nie więcej niż 100 paragrafów, chyba że są one wyjątkowo krótkie. Duże gry są bardziej skomplikowane, nietrudno o pomyłki, łatwiej też stracić zapał do pisania.

Multimedialna czy klasyczna? Edytuj

Twoja paragrafówka może być w postaci elektronicznej, klasycznej lub też w obydwu.

Postać elektroniczna to najczęściej strony html połączone linkami, gdzie każda strona to jeden paragraf. Można wykorzystać również takie technologie informatyczne jak php, javascript, java czy flash, dzięki którym można zautomatyzować uaktualnianie statystyk i ekwipunku bohatera i dodać elektroniczną kostkę.

Postać klasyczna to dokument tekstowy, gdzie paragrafy są umieszczone kolejno po sobie. W takiej formie wydawane są książkowe paragrafówki. Tworzyć możesz w edytorze tekstu, a po ukończeniu zapisać w formacie PDF, który można łatwo wydrukować. Postać klasyczna pozbawiona jest ułatwień postaci elektronicznej, często do gry będzie potrzebna dodatkowo karta bohatera, ołówek, gumka czy kostka sześcienna. Jednak to właśnie paragrafówki, w które można grać bez prądu, przy migotliwym świetle świec, uważane są za najbardziej klimatyczne.

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby stworzyć gamebooka w obu postaciach, a czytelnik sam wybierze najbardziej mu odpowiadającą.

Podział prac Edytuj

W jaki sposób zaplanować swoją pracę.

Narzędzia wspomagające Edytuj

Opis narzędzi wspomagających tworzenie

Testowanie Edytuj

W przeciwieństwie do książki, w przypadku paragrafówki jedna literówka w odpowiednim miejscu (przy wyborze paragrafu) może uniemożliwić przejście gry. Dlatego bardzo ważne jest jej dokładne przetestowanie - czy każdy paragraf prócz końcowych posiada skok do następnego, czy nie ma niepotrzebnych zapętleń, czy każde zakończenie jest osiągalne. Po kilkakrotnym osobistym przetestowaniu pokaż grę przynajmniej jednej osobie i uwzględnij ewentualne znalezione przez nią błędy.

Wydanie Edytuj

Brawo! Twoja pierwsza gra paragrafowa jest gotowa. Teraz trzeba ją rozreklamować i zachęcić innych do gry. Umieść grę na dowolnym serwerze lub wyślij do administratorów strony, a oni zamieszczą ją w dziale download. Stwórz nowy artykuł na tej wiki dotyczący twojej gry na wzór już istniejących, gdzie określisz m.in. jej gatunek i fabułę oraz dołączysz link pozwalający na jej pobranie. Utwórz temat na forum gier paragrafowych w dziale "Wasze własne gry". Możesz też wydrukować kilka egzemplarzy, zbindować i rozdać znajomym, nie zapomnij tylko o zaprojektowaniu ciekawej okładki.

Kiedy po zrobieniu kilku gamebooków nabierzesz wprawy i poczujesz, że stworzyłeś coś dobrego, być może będziesz chciał wydać swoje dzieło (numer ISBN, sprzedaż itp.)

Więcej w Fandom

Losowa wiki